Home انتخاب سردبیر تامين معلم به چه قيمتي؟
تامين معلم به چه قيمتي؟

تامين معلم به چه قيمتي؟

0

محمد داوري

سخنگوی سازمان معلمان ایران

بحث بحران كمبود نيروي انساني چندين سال است كه آموزش و پرورش را تهديد مي‌كند و اين تهديد، تهديد كيفيت آموزشي و عدالت آموزشي است. راهكارهايي كه تاكنون مسوولان آموزش و پرورش براي حل اين بحران داشته‌اند، راهكارهاي حداقلي و كمي است و نه‌تنها نتوانسته‌اند كمبودها را جبران كنند، بلكه روز به‌ روز از كيفيت آموزشي كاسته شده و عدالت آموزشي هم در معرض تهديد بيشتري قرار گرفته است.

چرا؟ چون اين كمبودها عمدتا توسط سربازمعلم‌ها جبران مي‌شود، كساني كه كمترين آمادگي در بحث آموزش دارند و از كمترين ويژگي‌هاي مورد نياز براي يك معلم حرفه‌اي برخوردارند و از طرفي انگيزه كافي هم براي تلاش در راستاي كارآمدي ندارند. آن‌گونه كه اطلاع دارم براي تامين نيروي انساني مورد نياز در مناطق استان هم سربازمعلم جذب مي‌كنند و آماري شنيده مي‌شود كه امسال بيش از 200 سربازمعلم در شهرستان‌هاي استان تهران جذب خواهند شد. بخشي از نيروهاي مورد نياز مدارس هم به وسيله به‌كارگيري بازنشستگان و در قالب حق‌التدريس تامين مي‌شود. اين نيروها عمدتا انرژي لازم را براي تدريس ندارند، با روش‌هاي نوين آموزشي و تربيتي آشنايي ندارند و به دليل اجبار و با وجود فرسودگي و ناتواني مشغول كار مجدد مي‌شوند. بخش ديگري از مشكل كمبود نيرو از راه سپردن اضافه‌كار و حق‌التدريس به خود شاغلان آموزش و پرورش حل مي‌شود. اين اضافه‌كار و حق‌التدريس شاغلان هم باعث مي‌شود كه هم كيفيت ساعت‌هاي موظفي‌شان پايين بيايد و هم كاهش كيفيت ساعت‌هاي حق‌التدريس.

معلمي كه اصولا بايد 24 ساعت به صورت موظف تدريس كند گاه با احتساب زمان حق‌التدريس‌اش تا 40 يا 50 ساعت مشغول كار است و بدون شك اين حجم از كار باعث پايين آمدن كارآمدي معلم‌ها در كلاس‌ها مي‌شود.

راه ديگري كه آموزش و پرورش در پيش گرفته است، بحث خريد خدمات آموزشي است. متاسفانه چند سال است كه اين طرح اجرا مي‌شود و حالا ديگر مشخص است كه با در پيش گرفتن اين راه نه‌تنها كيفيت آموزش و عدالت آموزشي كاهش پيدا مي‌كند، بلكه خود نيروهاي خريد خدمت هم قرباني آن مي‌شوند. اين نيروها با حقوق پايين مشغول خدمت مي‌شوند و همان حقوق هم با تاخير به آنها پرداخت مي‌شود. با توجه به همه اينها بايد گفت كه تامين نيروي انساني از طريق سربازمعلم، سپردن حق‌التدريس به بازنشستگان و شاغلان و جذب نيروهاي خريد خدمت، راهكارهاي حداقلي و كمي هستند كه همچنان به عنوان تهديدكننده كيفيت و عدالت آموزشي به شمار مي‌روند.

براي حل بحران نيروي انساني در آموزش و پرورش بايد چاره اساسي‌تري انديشيده شود. حرفه معلمي حساسيت‌هاي خاصي دارد. ويژگي‌هاي شخصيتي معلم بايد مدنظر قرار بگيرد. مهارت معلمي و ويژگي‌هاي معلمي در اغلب نيروهايي كه اين‌گونه به كار گرفته مي‌شوند، بسيار ضعيف است. اين بزرگ‌ترين آسيب را به كودكان و نوجوانان و دانش‌آموزان مي‌زند و خروجي‌هاي امروز مدارس گواه و شاهد بسيار جدي هستند بر اين واقعيت كه كيفيت در آموزش و پرورش به ‌شدت افت كرده است.

منبع: روزنامه اعتماد 30 اردیبهشت 98

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =