Home یادداشت تجربه معلمی به بهانه لو رفتن سوالات امتحانی
به بهانه لو رفتن سوالات امتحانی
0

به بهانه لو رفتن سوالات امتحانی

0
0

سالهاست که همین مسیر را می رویم و تغییراتی هم اگر باشد در نحوه طریقت است والا مسیر همان مسیر است که بود.

هر سال مهم ترین نشست شورای دبیران جلسه ای است که قبل از امتحانات ترم برگزار می شود. مدیران تاکید می کنند که حتما همه معلمان حضور داشته باشند.
✅همه طبق روال سنوات گذشته مثل ژنرال های جنگی دور میزی می نشینیم تا مدیر بیاید. پرطمطراق و با قیافه ای مصمم و اراده ای آهنین برای ابلاغ دستورات فرماندهی!!
او از تجاربش در مورد تقلب های دانش آموزان می گوید و گاه از رشادت های معلمانی که با پاتک های خود فعالیت متقلبان را منهدم کرده اند!
آنجاست که می توان برق احساس پیروزمندانه در این مبارزه را در چشم ها دید.
✅بعد از بیانات مدیر (فرمانده)به ترتیب افرادی که توانایی در گرفتن گوی سخن دارند پای به میدان نهاده از تجارب عملیاتی خود و به ویژه اگر رشادتی در این مقال داشته اند سخنرانی میکنند.
✅مبارزه وتقابل یکی دو روز قبل از امتحانات با نحوه چیدمان صندلی ها و نیمکت ها رسمی تر می شود.
✅در کنار این ها بعضی تاکتیکها هم وجود دارد، مثلا گماردن ستون پنجم بین دانش آموزان و گرفتن اطلاعات در مورد آزمون دهنده و گیرنده! یا شناسایی افراد سابقه دار و مراقبت ویژه و نامحسوس از آنها.
✅حسی که قبل از رفتن به جلسات مراقبت در امتحانات وجود دارد سربازی است که باید خود را برای جنگی تن به تن آماده کند و گاهی با نگاه های تند و تیز معاونین که میزان توانایی مبارز را می سنجند آدم احساس می کند اگر با یک مسلسل و یا نارنجک هم به سر جلسه مراقبت برود کفایت نمی کند.
حتی گاهی جزو تاکتیک های مبارزه این بوده که برای مراقب صندلی نمی گذاشتند تا ایستاده بجنگد!
یا در حین آزمون بی صدا و یهویی و سرزده وارد کلاس می شوند تا از وضعیت صحنه نبرد از دو طرف اطلاعات دقیقی کسب کنند.
از دیگر قواعد این رزم، حضور جدی بدون خوش و بش و لبخند در جلسه مراقبت است چرا که اینها می تواند نشانه ضعف در این میدان باشد.
✅پس از اعلان آغاز امتحان مبارزه شروع و با نزدیک شدن به انتها اوج می گیرد.
چشم ها یکدیگر را می پایند.
سربازان دشمن (دانش آموزان) مترصد فرصت و مراقبان منتظر دستگیری.
در این کشاکش مبارزه میان ما مغازه داران فروشنده ی انحصاری مدرک وخریداران مدرک ،چه جای گلایه که با ورود تکنولوژی و تکنیک های جدید، مشتریان از ابزار جدید مبارزه (تلگرام) بهره بگیرند.

یافتن راه های کم خطرتر و مفیدتر برای طی کردن این مسیر و رسیدن به موفقیت چه جای سرزنش باقی می گذارد در حالیکه هدف نمره آوری است.
آیا در نظام کنونی ما، به دانش آموزی که صداقت، مهربانی و همیاری دارد نمره بیشتری می دهند یا به دانش آموزی که هیچکدام را ندارد و قبول هم ندارد، ولی هزینه می کند و به طرق مختلفی(حتی باهمکاری بعضی از همکارانمان) نمرات قابل قبولی کسب می کند؟
✅کفه ترازوی آموزش و پرورش نمره را فقط می سنجد و بیشتر بودن نمره است که کفه اش را سنگین تر میکند. وزن دانش آموز به میزان توانایی او در کسب نمره است.
در حالی از خرید و فروش سوالات آزمون برآشفته می شویم و اخلاق را پایمال شده می یابیم که در کتاب اهداف آموزش و پرورش فصلی عملی برای اخلاق باز نشده است.

فرزانه دشتی….تیرماه 1396

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *