Home دسته‌بندی نشده بند های مهم لایحه رتبه‌بندی معلمان
بند های مهم لایحه رتبه‌بندی معلمان
0

بند های مهم لایحه رتبه‌بندی معلمان

0
0

الف) تعاریف:

در این قانون اصطلاحات زیر در معانی مشروح زیر به کار می‌رود:

۱- وزارت: وزارت آموزش و پرورش

۲- معلم: فردی است که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی بر عهده دارد

۳- صلاحیت‌های معلمی: ترکیبی است از شایستگی‌های ناظر بر جنبه‌های هویت حرفه‌ای..

۱-۳) صلاحیت عمومی: مجموعه‌ای از شایستگی‌های ناظر بر صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد شامل: باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه که..

۳-۲) صلاحیت تخصصی: مجموعه‌ای از شایستگی‌های مرتبط با تسلط نسبی بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی، دانش تربیتی و سایر حوزه‌های دانشی مرتبط با یادگیری و تدریس اثربخش، دستاوردها و نوآوری‌های علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.

۳-۳) صلاحیت حرفه‌ای: مجموعه‌ای از شایستگی‌های حاصل از درهم تنیدگی و ادراک ترکیبی دانش تخصصی دانش تربیتی که امکان آموزش (تربیت) را در موقعیت آموزشی و تربیتی خاص فراهم می‌کند.

۴- شایستگی: صفات، ویژگی‌ها و توانمندی‌های (دانش، نگرش و مهارت) مورد نیاز برای توفیق در عملکرد برتر؛

۵- سنجش صلاحیت: فرآیند مستمر گردآوری سازمان‌یافته اطلاعات، شواهد و مستندات مرتبط با شایستگی‌ها کسب شده و نتایج عملکرد رقابتی معلم و بررسی آنها بر اساس سازوکارها، ملاک‎ها، معیارها و شاخص‌های مشخصی که توسط «هیئت‌های ممیزه موضوع بند (ک) این قانون تعیین و تصویب شده و توسط کانون‌های ارزیابی سنجیده می‎شود؛

۶- رتبه‌بندی: فرآیند تعیین رتبه‌های حرفه‎ای معلمان..

۷- گواهینامه صلاحیت معلمی: مدرکی است که بر اساس نتایج ناشی از سنجش صلاحیت‎های معلمی توسط وزارت صادر می‎گردد؛

۸- کانون‌های ارزیابی: مراکز تأیید صلاحیت شده دولتی و غیردولتی توسط وزارت..

۹- تجربه: توانمندی‎هایی که در طول سال‎های خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب شده است.

ب: این قانون در خصوص مشمولان طرح طبقه‎بندی مشاغل معلمان، شامل: آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت و مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی اجرا می‌شود.

ج: مفاد این قانون در یک دوره زمانی حداکثر سه ساله برای کلیه مشمولان به اجرا درمی‌آید.

د: شایستگی‌های مورد نیاز هر یک از صلاحیت‌های معلمی (عمومی، تخصصی و حرفه‌ای) به تفکیک رتبه و مصادیق رفتاری و معیارهای عملکردی و شیوه‌ها و ابزارهای سنجش و ارزیابی هر یک از آن‌ها توسط «هیئت ممیزه مرکزی» تعیین و در «شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت» تصویب می‌شود.

هـ: ورود به حرفه معلمی در وزارت (در مدارس دولتی و غیردولتی) منوط به کسب گواهینامه صلاحیت معلمی است. این گواهینامه پیش از ورود به حرفه معلمی صادر و در طول خدمت مشمولان، در مقاطع زمانی حداکثر پنج ساله به روزآوری می‌شود. ضوابط صدور و به روزآوری آن تابع ضوابطی است که به تصویب شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت می‌رسد.

و: مشمولان این قانون بر اساس شایستگی‌های کسب شده و نتایج عملکرد رقابتی حائز کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و تغییر مسیر شغلی (منوط به نیاز آموزش و پرورش و برخورداری از شرایط جذب) می‌شوند.

تبصره: تعیین تکلیف افرادی که شامل هیچ یک از موارد مذکور در این بند نمی‌شوند، بر اساس آیین‌نامه‌ای است که به تصویب شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت می‌رسد.

💥ز: ورود به رتبه بندی با حداقل دو سال تجربه معلمی و کسب شایستگی‌های لازم با رتبه (یک) آغاز و کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم توقف در رتبه قبلی و کسب شایستگی‌های ذی‌ربط خواهد بود.

💥ح: مشمولان بر اساس مدرک و رشته تحصیلی، سنوات تجربه معلمی، امتیازات ناشی از شایستگی‌های کسب شده و عملکرد رقابتی در حیطه‌های آموزشی، تربیتی، پژوهشی و فرهنگی در یکی از رتبه‌های ۱ (یک) تا (پنج) قرار می‌گیرند.

💥ط: در ازای احراز هر یک از رتبه‌های پنج‌گانه: به ترتیب ضرایب: ۰.۵، ۰.۹، ۱.۳، ۱.۷ و ۲.۱ در امتیازات شغل و شاغل ضرب و تحت عنوان «فوق‌العاده خاص» در حقوق و مزایای مشمولان اعمال شده و کسور بیمه بازنشستگی شامل آن می‌گردد.

ی: وزارت موظف است ظرف ۳ ماه از تاریخ تصویب این قانون، نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان و نیز نحوه صدور «گواهینامه صلاحیت معلمی» را تدوین و به تصویب شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت برساند..

ل: دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این قانون را از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیت‌های معلمی تا برقراری «فوق‌العاده خاص» به صورت کامل در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *