Home انتخاب سردبیر استمرار و پرهیز از انسداد تشکیلاتی در سازمان معلمان
استمرار و پرهیز از انسداد تشکیلاتی در سازمان معلمان

استمرار و پرهیز از انسداد تشکیلاتی در سازمان معلمان

0

استمرار و پرهیز از انسداد تشکیلاتی در سازمان معلمان

محمد داوری

سخنگوی سازمان معلمان ایران

سه شنبه گذشته به همراه یک جمع 20 نفره حیدرزندیه ، علیرضا هاشمی و طاهره نقی یی که نامشان بعنوان دبیران کل سازمان معلمان ایران در طول 20 سال فعالیت این تشکل ثبت شده است در منزل رازی طبیب یکی از اعضای پیشکسوت سازمان حاضر شدند تا به بهانه سال نو از او تجلیل کنند.

صرف نظر از این سنت اخلاقی و عرف قابل ستایش تجلیل از پیشکسوتان آنچه من را بر آن داشت تا به بهانه این دیدار و گفت و گو دست به قلم شوم یک شاخص مهم کارحزبی و تشکیلاتی بود که به نظرم نباید از کنار آن به سادگی گذشت بویژه اینکه ما به شدت دچار فقر تجربی در زمینه کار مدنی و حزبی هستیم و هنوز هم فاصله زیادی از جهات مختلف بویژه فرهنگی با این مهم داریم.

شاخص مورد نظر پرهیز از انسداد و توجه به استمرار در تشکیلات است شاخصی که حضور سه دبیرکل در کنار هم نشان می دهد سازمان معلمان علی رغم فراز و فرودهایی که داشته نه دچار گسست شده است و نه گرفتار انسداد. چرا که وقتی نخستین دبیرکل که خود از موسسان این تشکل مدنی است در کنار دو دبیرکل دیگر که بی تردید اختلاف دیدگاه و نظراتی با او دارند قرار می گیرد و ارتباط خود را با مجموعه حفظ می کند به این معنا است که علی رغم رقابت داخلی در تشکیلات ، تضادهای مخرب یا وجود نداشته و یا اینکه بخوبی مدیریت شده است و اختلاف ها نیز که طبیعی است وجود داشته باشد با تدبیر و رعایت اخلاق مدنی و تشکیلاتی مدیریت شده است و تفاوت ها پذیرفته و اشتراکات پرورانده شده است  و از طرفی اصراری بر ادامه دبیرکلی یک فرد وجود نداشته و سازمان معلمان از فرد محوری عبور کرده است و اجازه داده است تا با چرخش افراد و عضویت نیروهای جدید در شورای مرکزی و جایگاه دبیرکلی، پویایی لازم را داشته باشد و بی تردید اگر دوره رکود دوره احمدی نژاد نبود شاید الان 5 دبیرکل در کنار یکدیگر قرار می گرفتند که همه دبیرکل های  قبلی در جایگاه مشاوران دبیرکل جدید بر استمرار تشکیلاتی و پرهیز از انسداد گواهی می دادند.

این در حالی است که در تاریخ ما احزاب و تشکل ها و جریان ها یا به دلیل ناتوانی در حل تضادها و اختلاف ها از هم پاشیدن و یا اینکه به دلیل متکی بودن به شخص و فرد محوری عمرشان با پایان یافتن عمر فردی که محور تشکیلات یا جریان بوده است به پایان رسیده است و یا به دلیل اینکه نفرات بعدی به تمام دستاوردهای افراد پیش از خود پشت پا زده اند سرمایه تشکیلاتی انباشت نشده و تجربه گذشتگان استمرار نیافته است.

 لذا این تجربه و این شاخص مهم استمرار تشکیلاتی و پرهیز از انسداد و فردمحوری در سازمان معلمان را به فال نیک می گیریم و امیدواریم با گسترش این ویژگی مهم در آینده به پشتوانه چنین سرمایه هایی بتوانیم توسعه همه جانبه و پایدار بویژه توسعه فرهنگی و سیاسی  را بدست آوریم.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 9 =