Home اخبار از حذف کنکور تا ماندگاری شبکه شاد پس از کرونا
از حذف کنکور تا ماندگاری شبکه شاد پس از کرونا
0

از حذف کنکور تا ماندگاری شبکه شاد پس از کرونا

0
0

«حذف كنكور» اولويت كميسيون آموزش در سال ۱۴۰۰

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: اميدواريم با همكاري شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه چندين جلسه مشترك با آنها داشته‌ايم، بتوانيم كنكور را ساماندهي كرده و به طرف حذف كنكور حركت كنيم، اين يكي از برنامه‌هاي مهم كميسيون است كه اميدوارم در آينده بتوانيم آن را عملياتي كنيم.

مهدي اسماعيلي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، درباره اقدامات مجلس براي حذف كنكور در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: يكي از دغدغه‌هايي كه بارها از طرف دانش‌آموزان و اوليا آنها به ما منعكس شده موضوع كنكور است. استرس و نگراني‌هايي كه اولياي دانش‌آموزان از بابت كنكور و ادامه تحصيل فرزندان‌شان در آموزش عالي و دانشگاه‌ها عنوان مي‌كنند قابل توجه بوده و هست.

او ادامه داد: يكي از اولويت‌هاي ما در كميسيون آموزش اين بوده كه به نوعي بتوانيم در چند سال آينده توسط مجلس يازدهم كنكور را ساماندهي كنيم و حتي حذف كنكور را شاهد باشيم، در واقع اين موضوع يكي از اولويت‌هاي مهم كميسيون آموزش است.

اين نماينده مجلس بيان كرد: اميدواريم با همكاري شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه چندين جلسه مشترك با آنها داشته‌ايم، بتوانيم كنكور را ساماندهي كرده و به طرف حذف كنكور حركت كنيم، اين يكي از برنامه‌هاي مهم كميسيون يازدهم است كه اميدوارم در آينده بتوانيم آن را عملياتي كنيم.

اسماعيلي در خصوص مهم‌ترين مطالبات دانشجويان و دانش‌آموزان از مجلس عنوان كرد: با توجه به اينكه وضعيت بيماري كرونا محدوديت‌هاي قابل توجهي در كل دنيا و ايران ايجاد كرد، سيستم آموزشي و نظام آموزشي ما نيز تحت تاثير آن قرار گرفت. از اين‌رو ما به ناچار از تشكيل كلاس‌هاي حضوري محروم شديم و براي اينكه وقفه‌اي در فرآيند آموزش ايجاد نشود سامانه‌هاي آموزشي را راه‌اندازي كرديم، اين سامانه‌هاي آموزشي هم براي دانش‌آموزان و هم براي دانشجويان بوده است.

او در ادامه افزود: البته اين موضوع نيز با محدوديت‌هايي از جمله نبود زيرساخت مناسب مواجه بوده است. در بسياري از نقاط محروم و روستايي كشور عدم زيرساخت‌ها بيشتر خودش را نشان داده، به عنوان مثال در حال حاضر حدود سه و نيم ميليون نفر از دانش‌آموزان نمي‌توانند از سامانه شاد استفاده كنند كه اين يعني هنوز زيرساخت‌ها كاملا آماده نيست هر چند نسبت به قبل قدم‌هايي برداشته شده است اما با وجود اين باز با نقطه مطلوب فاصله داريم.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس يازدهم گفت: اميدواريم سال ۱۴۰۰ بيماري‌كرونا فروكش كند تا ما بتوانيم كلاس‌هاي حضوري را برگزار كنيم. اگر اين اتفاق نيفتد ما مجبوريم كه همچنان كلاس‌هاي درس را به شكل غيرحضوري و مجازي ادامه دهيم.

او افزود: كميسيون آموزش مجلس بر اين باور است كه امروزه سامانه‌هاي آموزش مجازي در كنار آموزش‌هاي حضوري به يك الزام تبديل شده است و نبايد اين ظرفيت را از دست بدهيم. به همين جهت ما مصمم هستيم كه سامانه شاد تقويت شود تا هم براي مواقع اين‌چنيني يعني در اضطرار يا هر گونه تعطيلي مدارس بتوانيم دوباره از آن استفاده كنيم و هم اينكه اگر شرايط و اوضاع عادي شد باز هم از اين سامانه به عنوان يك ابزار كمكي استفاده شود.

اسماعيلي گفت: در حال حاضر سه و نيم ميليون نفر براي اتصال به سامانه شاد مشكل دارند اما اين بدان معني نيست كه اينها دچار وقفه تحصيلي شده‌اند و از تحصيل بازماندند، زيرا تلاش شده به اين افراد جزوه آموزشي ارسال شود و براي اين دسته از مناطق و دانش‌آموزان از طرق مختلف جبران مافات مي‌شود. صدا و سيما نيز توانسته برنامه‌هاي خودش را در چندين شبكه گسترش دهد و برخي دانش‌آموزان نيز از طريق تلويزيون آموزش را دنبال كردند. او با اشاره به برگزاري جلسات مشترك كميسيون آموزش با مسوولان صدا و سيما گفت: در جلسه‌اي كه با مسوولان برنامه‌هاي درسي تلويزيوني و صدا و سيما داشتيم، عنوان شد كه برنامه‌هاي درسي تلويزيوني تقويت شوند و پخش مجدد بيشتري داشته باشند تا دانش‌آموزان بتوانند از آن استفاده كنند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: به هر حال رويكرد همه ما اين است كه دانش‌آموزان ما به هيچ عنوان از تحصيل باز نمانند و زيرساخت‌هاي موجود را تقويت كنيم تا اين وضعيت رو به بهبودي برود. در هر صورت ممكن است كه شرايط موجود دانش‌آموزان را تحت تاثير خودش قرار دهد.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *