Home یادداشت آموزش و پرورش سرمایه‌ای بدون ابزار لازم
آموزش و پرورش سرمایه‌ای بدون ابزار لازم
0

آموزش و پرورش سرمایه‌ای بدون ابزار لازم

0
0

محمدتقی سبزواری 

کارشناس آموزشی

درصد بودجه اختصاص داده شده از توليد ناخالص ملي در برنامه‌هاي پنج ساله و لايحه‌هاي بودجه طي سه دهه گذشته نشان مي‌دهد که دولت‌هاي فعلي و گذشته جايگاهي براي آموزش و پرورش قائل نيستند. متاسفانه برخلاف ديگر کشورها، ارزش و جايگاه اين نهاد رسمي تعليم و تربيت روز به روز کمتر ديده مي‌شود. براي رويارويي با انبوه چالش‌هايي که جهان در آينده با آن روبه‌رو خواهد شد، نگاه سرمايه‌اي به آموزش و پرورش اجتناب‌ناپذير است. در اين نگاه، آموزش و پرورش بايد در زمينه‌هاي مختلف مانند محتوا، شيوه تدريس و ابزار مورد استفاده سرمايه‌گذاري کند. تاريخچه تعليم و تربيت در دنيا همانند ديگر دستاوردهاي بشري دستخوش تغيير و تحول شده است. دوران تحصيل خلاصه شده در ادبيات و زبان و فلسفه و کلام و دين به پايان رسيده است. عصر تکنولوژي و صنعت با سرعت زمان به پيش مي‌رود و با توجه به پيشرفت تکنولوژي و تغييرات مداومي که به‌وجود مي‌آيد، بايد شرايط آموزش تغيير کند. شرط اوليه هر تغييري شناخت و آگاهي است‌، که به‌دنبال آن بايد کار با برنامه‌ريزي براي دستيابي به اهداف مطلوب صورت بگيرد. اهميت و ثمربخشي روش‌هاي تدريس و يادگيري بهتر توأم با محتوا و ابزار مناسب همواره مورد نظر دانشمندان و محققين علوم تربيتي بوده است. براي رسيدن به کشوري توسعه يافته بايد بودجه بيشتري به‌منظور سرمايه گذاري در بخش آموزش در نظر گرفته شود. براي موفقيت در صنعت به سه رکن اصلي محتوا، شيوه تدريس و ابزار تدريس نياز است. عمل به اين ارکان و حصول نتيجه بدون سرمايه‌گذاري غير ممکن است. در صورت توليد محتواي مناسب به کمک نيروي انساني مجرب و آموزش ديده، ابزار و صنايع آموزشي جزء لاينفک آموزش خواهد بود. متاسفانه حساسيت بر روي محتواهاي غير استاندارد و بدون توجه به تعاريف روانشناسي رشد و استفاده از نيروي انساني ناکارا، مکمل عدم استفاده از ابزار آموزشي شده است. ابزار و صنايع آموزشي در پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان، در ايجاد انگيزه و رضايت خاطر، پرورش شخصيت و رشد خلاقيت دانش آموزان موثر است. نيروي انساني کارآزموده اصلا مورد توجه قرار نمي گيرد. معلمان، سربازان خط اول جبهه تربيت قرار دارند و ضرورت دارد که با بروز ترين شيوه‌هاي تدريس و ابزار آموزشي آشنا باشند و بدانند در کدامين موقعيت آموزشي از کدامين روش و کدامين ابزار استفاده نمايند. تدريس کار آساني نيست. معلم در تدريس با عوامل مختلف و متعددي سروکار دارد که کنترل مجموعه آنها ممکن است محيطي را بوجود آورد که يادگيري مطلوب و موثر در آن صورت گيرد. براي ايجاد موقعيت مناسب در يادگيري، معلم بايد قادر به استفاده از اين سه رکن اصلي آموزش باشد. توجه به اين ارکان زماني رخ خواهد داد که در برنامه‌هاي توسعه و لايحه‌هاي سالانه بودجه، به‌طور منطقي و علمي درصد مناسبي از بودجه عمومي و يا درآمد خالص به امر تعليم و تربيت اختصاص داده شود.

منبع : آرمان ملی – تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *