Home یادداشت آموزش مجازی و نقش تسهیل گر خانواده ها
آموزش مجازی و نقش تسهیل گر خانواده ها
0

آموزش مجازی و نقش تسهیل گر خانواده ها

0
0

علی تفکری

عضو شواری مرکزی سازمان معلمان ایران

مدیر دبیرستان فرهنگ منطقه دو تهران

کشورگشایی کرونا که شروع شد، مدارس به تعطیلات رفتند. تعطیلاتی که نشان داد آموزش پیش از این هم در مدارس به شکل‌های گوناگون به حیات خود ادامه می‌داده. کرونا این تفاوت‌ها و تمایزها را به خودبی به نمایش گذاشت تا ضعف‌ها و قوت‌ها بیش از گذشته نمود پیدا کنند.در کلانشهری همچون پایتخت چند نوع مدرسه را شاهدیم. مدارسی که در دسته خاص‌ها قرار می‌گیرند. مدارس خاصی که در دوران کرونا جهت و رویه مناسب خود را یافتند و تنوانستند راهبری و آموزش خوبی داشته باشند. این مدارس پلتفرم‌هایی را تهیه کردند و آموزش را در قالب همان پلتفرم‌ها ادامه دادند. مدارسی هم در همین تهران داریم که تنها به شاد تکیه کردند و با ایراداتی که به آن است سعی کردند آموزش تعطیل نماند. روشی که بزرگترین ایرادش غیرتعاملی بودنش است. هرچند مدارس هم هستند که نه پلتفرم‌های مدارس خاص را دارند نه شاد را تنها راه آموزش می‌دانند. مدارسی که به دلیل نارضایتی دانش‌آموزان پیام‌رسان‌هایی همچون واتساپ را به عنوان بستر آموزش خود انتخاب کرده‌اند. هرچند این نوع از آموزش هم ایراد یکسویه بودن را به خود می‌بیند. واقعیت امر این است که مدارس خاص موفق‌تر از سایر مدارس در این مسیر گام برداشته‌اند. تعطیلی مدارس تنها منجر به تعطیل آموزش حضوری نشد و در کنار این مساله دانش‌آموزان شاهد تعطیلی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مدارس هم بودند، البته نباید فراموش کرد که کتابخانه‌ها هم به همین سرنوشت دچار شدند. در گفتن از عملکرد مدارس در مواجه با تعطیلی این موارد هم باید گفت مدارس خاص موفق‌تر از بقیه ظاهر شدند به‌طوری که  کتاب‎‌های الکترونیک را در اختیار دانش‌آموزان قرار دادند تا تهدید کرونا به فرصت برای کتابخوانی بدل شود. اما سایر مدارس همان‌طور که در آموزش موفق ظاهر نشدند مطالعه هم در این مدارس مغفول باقی ماند.

آزمایشگاه‌ها یکی از ارکان اصلی در آموزش علوم تجربی‌اند. آزمایشگاه‌ها در کنار یادگیری باعث افزایش ماندگاری مفاهیم و آشنایی دانش‌آموزان با حقایق علمی می‌شوند هرچند با ابراز تاسف باید گفت آزمایشگاه‌ها در مدارس چه در دوران قبل کرونا، چه حین کرونا و چه در پساکرونا خاک خواهند خورد چون اغلب معلم‌ها سعی در تدریس نظری این علوم دارند، بنابراین تفاوت چندانی در این زمینه با توجه به همه‌گیری کرونا وجودندارد. در مورد کارگاه‌های هنرستان‎‌ها هم خدا را شکر وزارتخانه تمهیداتی در نظر گرفته تا از ابتدای بهمن این مدارس شاهد کلاس‌های حضوری باشند.

کرونا، مدارس، آموزش مجازی، زیر ساخت‌ها واژه‌هایی هستند که در همه‌گیری کرونا بسیار در مورد آنها صحبت شده است هرچند تجربیات آموزش‌وپرورش گواه این مساله هستند که تعامل خانواده‌ها و مدارس باعث بالندگی و رشد دانش‌آموزان می‌شود. درواقع هر میزان این تعامل کمتر شود آسیب‌های اجتماعی رشد را شاهد خواهند بود چه در دوران کرونا چه غیر کرونا. در شرایط کرونا به نظر می‌رسد خانواده‌ها می‌توانند نقش تسهیل‌گر را ایفا کنند به‌طوری که تهدید کرونا می‌تواند به خودباوری و فرصت بدل شود.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *