Home انتخاب سردبیر آموزش تاب آوری مسئولیت مشترک خانواده و نظام آموزشی است
آموزش تاب آوری مسئولیت مشترک خانواده و نظام آموزشی است
0

آموزش تاب آوری مسئولیت مشترک خانواده و نظام آموزشی است

0
0

دکتر محمد داوری در رادیو گفتگو تصریح کرد: تاب آوری متفاوت از مفهوم صبر و تحمل است و بر مهارت های زندگی متکی است و برای آموزش آن خانواده و مدرسه و نظام آموزشی به طور مشترک باید عمل کند.

دکتر محمد داوری ( مدرس مهارتهای زندگی و آموزش خانواده ) در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو راجع به تاب آوری در فرهنگ ایرانی اشاره کرد: تاب آوری یک مهارت در ذیل مهارتهای زندگی است و این توانایی ترمیم یا بازگشت یا حفظ قدرت روانی در مواجهه با یک شرایط سخت را تاب آوری می گوییم . ضمن اینکه با یک سری مفاهیم که مرزهای مشترک با تاب آوری دارند مانند صبر ؛ مقاومت ؛ سازگاری ؛ تحمل و .. اشتباه گرفته می شود .

وی افزود: تاب آوری با تحمل قرابت بیشتری در لفظ لغت دارد ولی یک تفاوت ها و تمایزهای ویژه ای هم دارد. بحث تاب آوری که در ذیل روانشناسی مثبت می گنجد، در دهه های اخیر در خیلی از کشورها در ذیل یک سری از مهارت هایی مانند حل مساله ؛ مهارت مدیریت هیجان و مهارت هایی که به روابط بین فردی در تاب آوری اجتماعی است قرار گرفته است.

داوری در بحث تاب آوری متولیان تعلیم وتربیت ؛ نظام آموزشی ؛ آموزش عالی ؛ خانواده و هرکسی که مسئولیت تربیتی ؛ آموزشی و پرورشی را در جامعه برعهده دارد مسئول آموزش دانست و گفت: از وقتی که کودک متولد می شود در کنار سایر مهارتهایی که به کودک آموزش می دهیم ،یکی از این مهارتها ؛ مهارت تاب آوری است که باید آموزش داد. و این مسئولیت مشترک خانه و مدرسه و خانواده و دستگاههای تعلیم و تربیت و آموزشی است .

وی ادامه داد: هیچ مهارتی بدون دانش امکان پذیر نیست . ما از مهارت تاب آوری صحبت می کنیم یعنی دانشی که باعث می شود توانایی و مهارت تاب آوری فرد را افزایش بدهد . نه تنها بحث تاب آوری بلکه بحث مهارت های زندگی و کلا تربیت برای زندگی و یا آموزش و پرورش برای زندگی مورد توجه جدی نیست . ما در فرایند آموزش و پرورش مان یک محتوای آموزشی داریم که مهارت تاب آوری و مهارت های زندگی و مهارت های پنچ گانه و اطلاعاتی که پژوهشگران تدوین کردند باید در قالب کتاب های درس تبدیل به دانش شود تا پایه ی نگرش و بینش و یک مهارت شکل گیرد. این متاسفانه خلاء ش بسیار مشهود در کتاب های درسی است.

دکتر داوری به تغییر روش های آموزشی و پروشی و تربیتی نیز اشاره کرد و گفت: چقدر دانش آموزان ما در 12 سال سطح دانش و مهارت آنها در این زمینه افزایش پیدا می کند نه تنها بعضی اوقات افزایش پیدا نمی کند . بلکه ما آسیب می زنیم .گاهی آن قدر مدارس ما مدارس خشن و به دور از اصول و مبانی تربیتی است که اگر بچه ها به بعضی از این مدارس نیایند بهتر است. ولی به طور کلی ما مدارس کارآمد و معلمان آگاه داریم.

مدرس مهارتهای زندگی و آموزش خانواده تصریح کرد: تاب آوری قدرت و توانایی ترمیم و بازگشت و سازگاری است تا قدرت روانی و شرایط شخصیتی حفظ شود یک نفری وقتی مواجه با یک شرایط سخت می شود چون وقتی با تاب آوری صحبت می کنیم بدون شرایط تاب آوری معنا ندارد . در این شرایط آن سه حالت متصور است ما در روانشناسی توصیه مان این است که یکی از آن حالت ها باشد یعنی مواجهه هوشمندانه در برابر شرایط سخت نه منفعل هستید نه با شرایط سخت می جنگید . نه تقابل و نه تحمل دارید .

وی ادامه داد: تاب آوری تحمل نیست ، یک ساختار سازگاری غیر مخرب تحمل مخرب است که شما در مقابل شرایط که ممکن است اجتماعی یا غیر اجتماعی باشد حالت سوم مواجهه‌ی هوشمندانه بر اساس همان دانشی که کسب کرده اید تا به خود کمترین آسیب را برسانید انتخاب می کنید تا در مواجهه با شرایط سخت آسیب ندیده یا کمترین آسیب را ببینید.

داوری در ادامه توضیح داد: ما یک مثلث سه گانه داریم. وقتی با یک شرایط سختی مواجه می شویم که نیازمند تاب آوری برای عبور از آن شرایط یا مدیریت آن شرایط است یکی خود شرایط و یکی دیگران هستند که می توانند به من کمک کنند اینجا متمرکز براین هستیم با من که با آن شرایط مواجه هستم . ممکن است دیگرانی نباشند که به من کمک کنند . من که با این شرایط مواجه شدم چه کنم؟اول خودآگاهی یکی از مهارت هایی است که تاب آوری ما را افزایش می دهد. وقتی توانایی های خودم را می دانم ریسک می کنم چون می دانم تاب مواجهه با این شرایط را دارم . در ادامه مهارت حل مساله و مهارت همدلی ، مدیریت هیجان، مثبت اندیشی و … مطرح می شود و بحث اعتماد به نفس هم مهم است .

وی در پایان عنوان کرد: ما در کلاس های آموزش خانواده به پدران و مادران توصیه می کنیم که در تربیت فرزندان این موارد را رعایت کنند . دنیای سنت توصیه به پذیرش و تحمل و صبوری می کرد . دنیای مدرن به جنگیدن با شرایط توصیه کرد و تغییر شرایط اشاره کرد اما امروز نیاز به تاب آوری با تکیه بر دانش و آموزش مهارت های زندگی داریم.

منبع: رادیو گفت و گو

 1400/01/22
توضیح سخن معلم: محمد داوری دارای مدرک دکترای تشویقی(اداری) است و فوق لیسانس دارد و علی رغم اینکه پیش از شروع گفت و گو این مطلب را به مجری رادیو گفته بوده و ایشان در طول گفت و گو به همین دلیل از لفظ استاد استفاده می کردند اما گویا کسانی که متن گفت و گو را پیدا کردند به این تذکر آقای داوری توجه نکرده و از لفظ دکتر استفاده نمودند که به جهت رعایت امانت و دست نبردن در متن گرفته شده از سایت رادیو گفت و گو ، عین مطلب آورده شد اما این توضیح به اصرار خود آقای داوری گذاشته می شود.
در ضمن فایل صوتی این گفت و گو را می توانید در سایت رادیو گفت و گو یا کانال تلگرامی محمد داوری https://t.me/davari51mohammad بشنوید.

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *