Home گفتگو آموزش آنلاین بی‌عدالتی آموزشی را افزایش داد/ بودجه آموزش و پرورش در اولویت دولت نیست
آموزش آنلاین بی‌عدالتی آموزشی را افزایش داد/ بودجه آموزش و پرورش در اولویت دولت نیست
0

آموزش آنلاین بی‌عدالتی آموزشی را افزایش داد/ بودجه آموزش و پرورش در اولویت دولت نیست

0
0

شاد

نیاز دانش‌آموزان به آموزش مجازی افزایش پیدا کرده و به همان اندازه عدالت آموزشی نیز در کشور مخصوصا مناطق دورافتاده و محروم به خطر افتاده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تنها ۶ روز به آغاز سال تحصیلی مانده است و بسیاری از والدین نگران آموزش به فرزندانشان هستند. قرار شده مدارس در مناطق سفید به صورت حضوری، در مناطق‌ زرد به صورت ترکیبی و در مناطق‌ قرمز به صورت مجازی پیگیری می‌شود. در این میان کم نیستند دانش‌آموزانی که به تبلت و اینترنت دسترسی ندارند تا بتوانند از آموزش‌های مجازی استفاده کنند.

محمد داوری در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به تبدیل کردن تهدیدها به فرصت اظهار کرد: ما از این موضوع خوشحال بودیم که آموزش و پرورش از تعطیلی مدارس ناشی از شیوع کرونا در راستای تقویت آموزش‌های مجازی استفاده کند. همان‌طور که می‌دانید آموزش مجازی فرصت مناسبی برای تکمیل آموزش حضوری در تمامی نقاط جهان به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار، بین ۸۵ تا ۹۰ درصد مدارس دولتی و باقی غیر دولتی هستند. دولت باید در شرایط کرونایی برای آموزش‌های مجازی راه حلی را ارائه می داد که تمامی کشور را شامل می‌شد. آموزش و پرورش در این راستا ساز و کار اختصاصی خود را تحت عنوان شبکه شاد ارائه داده است.

این کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به این که ۲۰ تا ۳۰ درصد دانش‌آموزان هنوز عضو شبکه شاد نشده‌اند، گفت: در حال حاضر شمارش معکوس سال تحصیلی جدید آغاز شده و هنوز تعداد بسیاری از دانش‌آموزان نتوانستند عضو این شبکه شوند. البته حدود یک سوم از دانش آموزان دیگر تنها عضو شبکه شاد هستند و نه آموزش لازم برای کار کردن با شبکه شاد به آنها ارائه شده و نه امکانات سخت افزاری برای اتصال به این شبکه را در اختیار دارند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش آمادگی نسبی برای ارائه آموزش‌های مجازی در زمینه سخت افزاری و نرم افزاری را ندارد. ۱۰ تا ۱۵ درصد مدارس کشور غیرانتفاعی هستند، این مدارس برای جذب بیشتر دانش‌آموزان نیز تلاش خود را می‌کنند تا آموزش‌های مجازی را به بهترین نحو به دانش‌آموزان انتقال دهند.

داوری افزود: البته خانواده‌هایی که فرزندان خود را به مدارس می‌فرستند، فراهم کردن امکاناتی مانند تبلت یا کامپیوتر برایشان دشوار نیست. اکثر دانش‌آموزان این قشر نیز به اینترنت دسترسی دارند.

وی با بیان اینکه در گذشته موضوع عدالت آموزشی یکی از مطالبات فرهنگیان و عموم مردم جامعه بود خاطرنشان کرد: بسیاری از منتقدان نگران این بودند که دانش‌آموزان از تحصیل محروم شوند. در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا در کشور این نگرانی تشدید شده است، به گونه دیگر می‌توان گفت نیازمندی دانش‌آموزان به آموزش مجازی در حال حاضر افزایش پیدا کرده و به همان اندازه عدالت آموزشی نیز در کشور مخصوصا مناطق دورافتاده و محروم به خطر افتاده است.

این کارشناس‌ آموزش و پرورش با اشاره به کمبود منابع مالی برای فراهم کردن زیرساخت‌های آموزش مجازی گفت: ارائه کمک‌های مالی در زمینه آموزش‌های مجازی می‌توانست هم برای معلمان و هم برای دانش‌آموزان انگیزه بخش باشد.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: دولت می‌توانست تمهیداتی در راستای اختصاص اینترنت رایگان و پرسرعت به معلمان در نظر گیرد تا بتوانند مفاهیم آموزشی را تولید کنند. از طرفی اینترنت می‌توانست به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان مناطق مختلف کشور قرار گیرد تا بتوانند از مفاهیم تولید شده به خوبی استفاده کنند.

داوری اضافه کرد: اعلام‌ فراخوان برای تهیه ابزار آموزش مجازی مانند تبلت یا تلفن همراه هوشمند کفایت نمی‌کند، البته کمک‌های خیرین تا حدودی به توسعه آموزش‌های مجازی کمک کرده اما این کمبود جبران نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بودجه آموزش و پرورش در اولویت دولت نیست، حتی اگر در اولویت نیز قرار گیرد، توانایی تامین بودجه برای چنین اقداماتی وجود ندارد، در گذشته با تکیه بر درآمدهای نفتی امکان تامین بودجه برای آموزش‌های مجازی وجود داشت، اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفت. این نگرانی در ابعاد مختلف جدی است، در زمینه آموزش مجازی و تامین ابزار آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند از کشورهای دیگر عقب هستیم، بسیاری از خانواده‌ها به شدت نگران وضعیت پیش آمده هستند. قطعا سال‌تحصیلی جدید این نگرانی‌ها تشدید خواهد‌ شد

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *