Home یادداشت آراء تربیتی شیخ الرئیس
آراء تربیتی شیخ الرئیس
0

آراء تربیتی شیخ الرئیس

0
0

عباس کاظمی 

عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران

شیخ ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا، در سال 373 هـ.ق در دهکده خرمیثن (بخارا) چشم به جهان گشود، و با استعداد کم نظیر و نبوغ خود، در مدت کوتاهی بیشتر علوم آن عصر را آموخته و در منطق، فلسفه، طب و غیره سرآمد روزگار خویش شد. وی در فلسفه و تفکرات عقلی خویش پیرو ارسطو و مکتب فارابی است و فلسفه وی «فلسفه مشاء» نامیده می شود وی در سال 428 هـ.ق چشم از جهان فروبست. کتابهای مهم وی عبارت است از: قانون (در طب) شفا (ر منطق، طبیعیات و فلسفه) و تدبیر المنازل (در اداره منزل و حکمت عملی).

شیخ الرئیس بوعلی سینا همانند فارابی و دیگر حکمای اسلام به تجرد و اصالت روح،بقای آن پس از مرگ، رابطه متقابل جسم و جان معتقد است. او فضیلت و ارزش اخلاقی را حدوسط افراط و تفریط می داند، و دوطرف افراط و تفریط را رذیلت و ضد ارزش می نامد و اصول فضایل را براساس قوای شهویه، غضبیه و ناطقه، چهارخصلت عفت، شجاعت، حکمت وعدالت معرفی می کند. از ویژگیهای مهم آرای تربیتی شیخ الرئیس، بیان مراحل تعلیم و تربیت و رشد کودک است مراحلی که از سخنان شیخ استفاده می شود عبارت است از:

مرحله اول، پس از بازگیری از شیرمادر، مرحله دوم، از حدود شش سالگی آغاز می شود که تعلم قرآن و حروف الفبا و نوشتن در این مرحله است. مرحله سوم، پس از آموزشهای ابتدایی (در این مرحله سن دقیق تعیین نشده است) است که باید برنامه آموزشی برای کار، صنعت و رشته خاصی طراحی و تنظیم شود. مرحله چهارم، پرداختن به کار واشتغال است. و مرحله پنجم ، پس از اشتغال و استقلال است.

اصول کلی تربیتی از دیدگاه ابن سینا عبارت است از: 1- خودشناسی 2- رعایت تفاوتهای فردی 3- تنظیم برنامه براساس مراحل 4- آموزش گروهی 5- انتخاب معلم و رفیق. به طورکلی ماهیت تعلیم وتربیت از دیدگاه بوعلی سینا عبارت است از«برنامه ریزی و فعالیت محاسبه شده در جهت رشد کودک، سلامت خانواده و تدبیر شئون اجتماعی، برای وصول انسان به کمال دنیوی و سعادت جاویدان الهی»

LEAVE YOUR COMMENT

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *